Thursday 21 November 2013

Ungkapan Pada Dinding Tak Bernyawa

Kepada insan yang tidak kekok untuk saya panggil ayah, ummi, kakak, abang, dan adik. Saya harap anda semua teladani nasihat ini. Jangan jadi seperti saya.

Dahulu, saya ada seorang sahabat, boleh dikatakan kami sangat akrab, terlalu akrab. Bahkan kami pernah berbincang, jika siapa antara kami terlebih dahulu kembali ke Rahmatullah, maka yang masih hidup akan memandikan jenazah. Berbincang tentang syurga, yang kami ingin saling bersebelahan, kerana kami tak kuat untuk berjauhan. Indah, persahabatan syariat yang sangat indah. Ketika ditanya di mana bermula persahabatan indah itu, saat inilah baharu saya sedar, bahawa dia insan pertama yang mentasmi' hafazan surah al Waqiah saya. Ya Allah, berseninya takdir yang Dikau ukir.

Bertahun lamanya kami meniti saat terindah dalam hidup, sehinggalah tragedi 13 Ogos 2013 merubah segalanya 360 darjah. Daripada sahabat yang sangat akrab menjadi, insan yang saling menjauhi. Ya Allah, tidak terbayang bagaimana sakitnya hati saya ketika itu, kerana terpaksa berjauhan dengan insan yang dahulunya umpama nyalir nyali nadi ini. Ya Allah, dugaan apakah ini? Banyak dalam sujud saya menangis, teresak-esak, merengek bagai bayi, meminta kekuatan, merayu kepada Tuhan, agar persahabatan ini kembali terjalin. Apakah tragedi 13 0gos 2013 tersebut, biarlah diri insan yang terlibat sahaja yang mengetahuinya.

Berminggu mendiamkan diri, melayan ego masing-masing, saya sudah tidak tahan lagi. Peritnya derita hanya Allah yang tahu. Lalu, saya pinta sebuah perbincangan, lantas pada suatu petang segala yang terbuku di dalam dada saya luahkan, dan dia berbuat demikian juga. Alhamdulillah, hubungan kembali terjalin. Ukhwah yang renggang bertaut kembali. Kami melayari lagi hari-hari dengan kesederhanaan kasih sebagaimana yang dididik oleh Baginda Rasulullah.

Namun, entah mengapa saya rasakan hubungan selepas perbalahan itu tidak sama lagi. Kami akrab, namun tidak rapat. Dan, kejahatan saya sendiri, mulut senang sahaja mencaci peribadi sahabat itu, tidak seperti dahulu. Ya Allah, apa terjadi pada imanku, dan kesetiaanku pada persahabatan? Lalu, saya jujur dengan diri sendiri, saya perlukan perhatian. Saya perlukan balasan daripada pemberian, bukan sebagai membalas budi, namun cukuplah sekadar untuk saya berasa dihargai. Ya, saya ingin dihargai. Saya ingin dia menelefon saya setelah saya menelefon dia, saya ingin dia memulakan perbualan di SMS setelah saya memulakannya, saya ingin dia mengajak saya keluar bersamanya, setelah saya yang sering memulakan segalanya. Saya inginkan komitmen dia dalam persahabatan. Kerana lemah dengan hasutan syaitan, saya berasa hubungan persahabatan ini tidak adil. Lalu, hari demi hari saya menunggu sesuatu yang saya sebut sebagai komitmen. Saya tagih komitmen itu saat demi saat, namun seumpama menunggu bulan jatuh ke riba, sahabat itu juga diam, dan bungkam. Semakin lama, masing-masing diam, terus diam, senyap, dan kini berjauhan. Kemesraan terbang, hilang entah ke mana. Kekok, dan segan pula menyulami persahabatan kami.

Di mana silap saya? Silap saya ialah saya tidak berusaha untuk meluahkan bahawa saya inginkan komitmen dalam persahabatan ini secara bersemuka. Saya hanya menulis di Facebook, dan blog mengenai perasaan saya, tanpa memilih untuk berbincang. Saya buta, buta dengan ego, dan perasaan tinggi diri. Saya banyak menghitung kebaikan saya untuk dia, sehingga terlupa dosa yang pernah saya buat kepada dia. Ya Allah, sahabat jenis apa saya ini? Saban hari, jika tidak di Facebook, dan blog, saya pilih orang lain untuk meluahkan rasa tidak senang hati, sedangkan saya punya ruang untuk berjumpa, dan berbincang dengan sahabat saya. Akhirnya, kami berpisah sebagai insan asing. Tanpa bersalam, tanpa pelukan, kami berpisah, entah bila akan bertemu lagi.

Hari ini, hati saya tergerak untuk membuka akaun Tweeter setelah didesak beberapa sahabat. Lebihlah saya kecewa, dia juga melakukan yang sedemikian di akaun Tweeter miliknya. Lalu, saya lihat tarikh-tarikh dan status yang ditulis, nyata dia sedang mengharungi kesakitan perpisahan sebagaimana yang saya rasa, namun segalanya terluah di dinding Tweeter yang tidak bernyawa, yang tidak punya perasaan. Sesal, memang ada sesalan yang berbuah di hati saya. Namun, dalam kenyataan sebenar, Allah sedang mengukir sesuatu yang masih belum jelas pada pandangan saya.

Kepada ayah, ummi, kakak, abang, dan adik, jika kalian punyai masalah dalam perhubungan, berbincanglah. Jangan hanya menulis pada dinding-dinding yang tidak bernyawa. Jangan kerana laman sosial, makna silaturrahim yang sebenar mati, dan hilang. Berbincanglah, dalam perbezaan carilah titik persamaan. Bawalah kenangan, dan pengalaman manis yang telah terbina sebagai pengikat hubungan yang retak. Janganlah Facebook, dan Tweeter membaham mangsa yang seterusnya.

Moga Allah mengampunkan dosa saya, dosa sahabat saya, dan dosa kalian.



No comments:

Post a Comment