Sunday 24 November 2013

Ucapan Penutup dan Penghargaan Seminar Penyelidikan Tindakan Institut Pendidikan Guru Kampus Dato' Razali Ismail 2013

Bismillah al Rahman al Rahim.

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Yang saya hormati, tetamu-tetamu kehormat, para pensyarah, rakan-rakan guru pelatih, dan sidang dewan sekalian.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah Yang Maha Mengasihani kerana dengan kasihNya kita dapat sama-sama mengikuti, dan menjayakan Seminar Penyelidikan Tindakan Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) Institut Pendidikan Guru Kampus Dato’ Razali tahun 2013. Program ini telah berlangsung selama 3 hari mulai 17 September 2013, sehinggalah hari ini 19 September 2013.  Program ini telah diisi dengan 217 pembentangan penyelidikan tindakan daripada 217 penyelidik yang terdiri daripada guru-guru pelatih PISMP ambilan Januari 2010. Tuntutan bagi memenuhi syarat penganugerahan Ijazah Sarjana Muda Perguruan ini telah dilaksanakan dengan cemerlang oleh para penyelidik.

Pada 19 Jun 2013, sekumpulan manusia yang terdiri daripada lelaki dan wanita telah mengadakan mesyuarat. Mereka mendepani masa dengan membayangi apa yang kita lalui hari ini. Kerana bayangan itu, mereka memulakan gerak kerja yang tidak pernah berakhir, sehinggalah kita sedang duduk di dalam dewan seminar yang sejuk ini. Di kiri dan kanan dewan, di luar sana, mereka lelaki dan wanita itu sedang duduk atau berdiri, penuh debaran menanti, dan menanti melihat apakah bayangan akan menjadi realiti. Mereka bukan sahaja menyertai seminar ini, bukan sahaja membentangkan penyelidikan namun mewaqafkan diri menjadi tiang-tiang, dan pepaku yang membina seminar yang kita nikmati selama tiga hari ini.
Hadirin sekalian.

Tiada siapa yang akan lebih mengingati seminar 17, 18, dan 19 September 2013 ini melainkan diri kita sendiri yang terlibat menjayakannya. Dunia mungkin lupa pada perkataan, dan perbuatan yang kita lakukan di sini, namun kita tidak akan pernah melupakannya. Kitalah lelaki-lelaki, dan wanita-wanita kuat yang telah menyahut cabaran menjadi sebahagian sejarah, memberi sepenuh komitmen dalam menjalankan penyelidikan, menjayakan seminar, dan lantas mengukir nama dalam taraf yang tersendiri. Maka, adakah kita akan berakhir di sini, atau kita bermula di sini?

Kepada rakan-rakan guru pelatih, kita telah terpilih untuk mengikuti kursus perguruan yang panjang ini. Kita bersama-sama susah, dan senang selama 66 bulan ini. Bermula daripada insan asing, kita menjadi akrab, dan perpisahan yang sedang dihitung terasa amat berat. Sebegitu juga dengan penyelidikan tindakan ini. Kita telah bersusah payah, bahkan melakukan banyak pengorbanan demi penyelidikan ini, maka apa yang kita ingin lakukan selepas ini? Kurt Lewin 1948 mengingatkan penyelidik-penyelidik yang menggunakan model beliau dengan ungkapan “research that produces nothing but books will not be suffice.”

Akhir kata, tahniah, dan terima kasih kepada lelaki-lelaki, dan wanita-wanita hebat perkasa yang menganggotai Jawatankuasa Induk, dan Jawatankuasa Pelaksana kerana telah sama-sama menjayakan Seminar Penyelidikan Tindakan PISMP IPG Kampus Dato’ Razali Ismail tahun 2013. Ingat lagi 19 Jun 2013? Pada masa itu kita hanya berimpian bahawa Yang Berbahagia Rektor akan datang merasmikan seminar ini, namun pada Selasa lepas kita telah menunaikan impian tersebut. Kata orang, tanpa kekuatan impian tidak akan menjadi kenyataan, namun hari ini kita buktikan, kita berani bermimpi, kerana kita kuat menjadikannya impian. Ingat, kita ini merupakan benih yang bernas, sungguhpun digetus digetas binatang buas, sungguhpun dibasah kering hujan dan panas, kita tetap tumbuh mencetus tunas.

Sekian, terima kasih. 

MOHD NURHAFIZU ADHA BIN SHAMDDIN
Pengerusi
Seminar Penyelidikan Tindakan PISMP
Institut Pendidikan Guru Kampus Dato' Razali Ismail 2013

No comments:

Post a Comment