Sunday 24 November 2013

Pidato Terakhir.

Julai 2008 hingga November 2013. Jikalau seorang bayi dilahirkan, hari ini dia sudah petah berbicara, sudah pantas berlari, sudah pandai mengira, menulis, dan membaca, sudah pandai membaca doa, dan mengaji. Tempoh 5 tahun 6 bulan bukan tempoh yang singkat, jika dilihat dari awal, maka kelihatan sangat lama, jika dikira bermula hari ini segalanya nampak begitu sedikit, sedangkan masih banyak yang belum dilakukan.

Remaja, jika dikatakan kami dahulunya remaja, kami kini sudah dewasa. Kami ke sini sebagai kanak-kanak yang serba kurang. Kurang tahu, kurang adab, kurang sopan, kurang berani, kurang pandai mengajar, kurang pandai mengurus, kerana kami serba kurang. Siapa sangka, Tuhan pertemukan remaja serba kurang, dan manusia serba tahu, mereka jejaka dan gadis hebat telah membahagi-bahagikan ilmu dan cinta, lalu umpama pedang yang dahulunya hanya besi kotor, kini kemas bertempat, tertempa di dalam sarung emas yang sedia untuk terhunus.

 Ayuhai pensyarah dan staf sokongan, kami kenali kalian sebagai WARGA IPGKDRI yang berjasa. Kalian telah memberi air pada tanah yang tandus. Menghidupkan pelita dalam kegelapan. Umpama tongkat pada si buta. Terima kasih kerana telah bekerjasama, menggembleng tenaga membentuk anak-anak muda sejuta karenah ini dengan sabar, dan penuh kasih sayang. Kalian mengorbankan jutaan masa buat kami, melebihi bersama keluarga kalian. Kalian memberi lebih banyak perhatian kepada kami, melebihi keluarga kalian. Maka hari ini kami berdoa agar dengan usaha, dan kesungguhan itu semoga Tuhan memberi sebesar-besar ganjaran kepada kalian.

Wahai rakan-rakanku sekalian, sekejap lagi kita akan keluar. Meninggalkan gedung ilmu ini setelah disiapkan dengan asas-asas perjuangan. Ingat, yang digalas itu bukan tugasan semata-mata, namun tanggungjawab yang mesti dilunaskan. Ingat, kita bertanggungjawab pada nama IPG Kampus Dato’ Razali Ismail. Ayuh, mari kita sedarkan segenap cerap yang lena dengan kehadiran kita. Kita buktikan lebih daripada guru, di IPGKDRI dilahirkan seorang ilmuan, bukan hanya tahu membaca buku, namun pandai berfikir, merasa, dan memimpin. Sungguhpun kita akan temui ranjau di hadapan kelak, bersabarlah, kerana apa yang kita pelajari di sini sudah cukup, namun nilainya nanti hanya kita yang tahu bila hendak dipakai guna, bila hendak disimpan diam-diam.

Terima kasih para pensyarah, terima kasih sekalian jentera pengurusan, terima kasih staf sokongan Institut Pendidikan Guru Kampus Dato’ Razali Ismail. Bersenanglah hati kalian, kerana tugas-tugas yang digalas, amanah-amanah yang terikat itu sudah bercerai, kami sudah siap. Doakan kami kuat, doakan kami berjaya, doakan kami cemerlang dunia akhirat. Menempa nama di persada dunia, terus berjaya meniti cabaran dunia, mencari bekalan ke akhirat sana.

Sahabatku, kita akan berpisah. Namun, biarpun jauh dari mata, jangan bercerai dari hati. Jika apa yang kita miliki ini merupakan tali silaturrahim yang benar-benar tulus, maka seringlah hubung-menghubungi, rindu merindui. Janganlah kita hanya menjadi sahabat kerana sering bersemuka, namun jadilah sahabat yang masih dekat sungguhpun jarak memisahkan. Jangan membuat alasan, namun sentiasalah mencari peluang.


Sekian, terima kasih. 

Disampaikan saya semasa Majlis Memori 10, IPG Kampus Dato' Razali Ismail.

No comments:

Post a Comment