Sunday 24 November 2013

PERUTUSAN YANG DI PERTUA JAWATANKUASA PERWAKILAN PELAJAR IPG KAMPUS DATO' RAZALI ISMAIL 2011/2012

PERUTUSAN YANG DI PERTUA JAWATANKUASA PERWAKILAN PELAJAR IPG KAMPUS DATO' RAZALI ISMAIL 2011/2012 SEMPENA MAJLIS PENYAMPAIAN WATIKAH PELANTIKAN

Assalamualaikum dan salam sejahtera

Terima kasih kepada Pengacara Majlis, Yang Berbahagia Encik Mohamad Bin Ngah - Pengarah Institut Pendidikan Guru Kampus Dato’ Razali Ismail, Yang Berusaha Tuan Haji M. Shaipulah Bin Awang Ibrahim Timbalan Pengarah IPG Kampus Dato’ Razali Ismail merangkap Ketua Penasihat Jawatankuasa Perwakilan Pelajar IPG Kampus Dato’ Razali Ismail sesi 2011/2012, Yang Berusaha Tuan Haji Yahaya Bin Osman Ketua Jabatan Hal Ehwal Pelajar IPG Kampus Dato’ Razali Ismail merangkap Timbalan Ketua Penasihat JPP IPG Kampus Dato’ Razali Ismail sesi 2011/2012, Yang Dihormati Barisan Jawatankuasa Perwakilan Pelajar IPG Kampus Dato’ Razali Ismail sesi 2011/2012, Ketua-ketua Unit, Ketua-ketua Jabatan, Para Pensyarah Kanan, Para Pensyarah, dan seterusnya guru-guru pelatih sekalian.

Terdahulunya, marilah kita sama-sama menzahirkan rasa kesyukuran pada Allah subhanahuataala yang telah mengizinkan kita untuk sama-sama berkumpul di dalam sebuah majlis yang sederhana, namun amat bermakna terutamanya buat saya dan teman-teman JPP sesi 2011/2012. Terima kasih kepada semua AJK yang telah terlibat dalam menjayakan acara ini, dan penghargaan juga buat Yang Berbahagia Encik Mohamad Bin Ngah atas kesudian menyempurnakan Majlis Penyampaian Watikah Pelantikan Jawatankuasa Perwakilan Pelajar Institut Pendidikan Guru Kampus Dato’ Razali Ismail sesi 2011/2012. Tidak lupa juga terima kasih kepada semua yang hadir dalam menjadikan acara ini lebih bermakna dan ceria. Terima kasih semua.

Hadirin sekalian

Berbekalkan Visi : Memartabatkan IPG Memperkasakan Rohani, tahun ini merupakan Tahun Tarbiah. Jika diluar sana pemimpin mengadakan Tahun Melawat Malaysia, maka saya di dalam ini mengadakan Tahun Mentarbiah Jiwa. Pentarbiahan ataupun di dalam istilah Melayunya bererti pendidikan, merupakan aspek penting yang perlu kita semua cakna dan titik beratkan. Seulas mahupun secebis jiwa yang hancur, akan melumatkan generasi manusia. Justeru, kita yang telah dimaklumkan sebagai peneraju generasi masa hadapan, berkait langsung dengan tarbiah samada suka mahupun tidak, samada sedar mahupun tidak. Inilah sebuah kenyataan yang tidak mampu kita tolak.

Harapannya, semoga setiap jiwa yang mendiami bumi Allah ini, akan turut sama berganding bahu memerah tenaga bagi menjadikan IPG ini peneraju dalam melahirkan insan yang kamil. Kerajaan telah memaklum dunia dengan JERI, dan sekarang ini bertambah menjadi JERIS. Ini merupakan satu petanda bahawa kita mesti mencari titik keseimbangan dalam melahirkan guru yang berjiwa sufi, guru yang berperibadi abid, guru yang bersantun ulama, guru yang bersemangat jihad, guru yang merindui syahid, dan guru yang sentiasa takut pada Tuhannya. Marilah bekerja bersama saya dan berkhidmat untuk Allah.

Tuan-tuan dan puan-puan, saudara dan saudari.

Marilah kita semua kembali kepada Allah, RasulNya, dan kitab-kitabNya. Marilah kita meletakkan Allah sebagai rujukan utama kita, dan melalui al Quran serta hadith kita selesaikan setiap masalah yang timbul. Sebagaimana tidak mungkin kereta mampu membaiki kereta, tidak mungkin basikal mampu membaiki basikal, tidak mungkin robot tercanggih mampu membaiki robot secanggihnya, dan kerana itu, tidak mungkin manusia mampu membaiki manusia dengan undang-undang akal manusia. Kerana banyaknya manusia yang mempercayai akalnya yang kononnya hebat, kerana itulah pergolakan dan perselisihan berlaku. Jiwa menjadi tidak tenang, dan suasana tidak harmoni, umpama tikus membaiki labu, tikus berasa berjaya; puas, namun labu kian rosak. Inilah dunia hari ini. Marilah kita semua kembali kepada Allah yang Satu, Nabi yang satu, al Quran yang satu, dan agama yang satu.

Kita hari ini berbangga meniru budaya Jepun, sehinggakan budaya Islam ditolak jauh. Kita hari ini berbangga dengan tubuh yang segar sebelum bekerja, sehingga kita lupa pada iman yang lesu. Kita hari ini kepeningan memikirkan jumlah pelajar yang merosot ke medan perhimpunan, sehingga kita lupa berapa kerat antara mereka solat lima waktu. Kita hari ini keletihan mencari buku di perpustakaan sehingga kita lupa susahnya Nabi membawa Islam. Kita hari ini menyindir pada insan yang tidak bersukan, sehingga kita lupa bahawa antara kita ada yang nipis imannya. Kita hari ini, berbelanja puluhan ribu demi membangunkan aktiviti keguruan, sehingga kita lupa pada takwa yang semakin berkurangan. Kita hari ini berkira dengan elaun, sehingga kita lupa berapa daripadanya untuk kita belanjakan pada jalan Allah. Kita hari ini berpenat-penat memaksa memakai tali leher dan kasut bertumit, sehingga kita lupa betapa sunnah untuk berjubah, berserban, dan bertudung labuh, kita hari ini senang mengkritik namun berapa kritikan itu daripada iman, kita hari ini senang mengutuk namun berapa kutukan itu daripada kenyataan Quran. Kita berbangga pada aturan gerak bermuzik, sehingga kita lupa untuk menegaskan doa dan asma ul husna. Kita hari ini luangkan masa untuk bersenang-senang, namun berkira untuk KULTUM (Kuliah Tujuh Minit). Kita hari ini berletih-letihan untuk pertandingan dunia, namun lupa untuk berpenat bagi pertandingan merebut syurga. Kita hari ini bising dengan buka tutup pintu pagar, sehingga kita lupa tarikh tutup pintu taubat. Kita hari ini ingat mengingatkan tarikh hantar tugasan, hingga kita lupa bila tarikh kematian. Kita hari ini suka sangat menilai orang yang bercakap sehingga kita lupa untuk mengambil iktibar dari ulas bicaranya. Kita hari ini terlalu sibuk membangunkan ummat dunia, sehingga kita lupa untuk membangunkan hamba Allah. Kita hari ini senang sungguh menolak agama, sehingga kita lupa luka, jerih, perih Rasulullah untuk agama yang kita enteng-entengkan ini. Inilah realiti kita hari ini. Bukan kerja dunia ini tidak bagus, cuma sebagus-bagus kerja adalah kerja yang menjadi jambatan menuju syurga Allah.

Wallahu a’lam
Assalamualaikum dan salam sejahtera.
SALAM MAULIDUR RASUL
IPG KDRI MENJUNJUNG SUNNAH MENGIMARAHKAN BUMI TUHAN

No comments:

Post a Comment