Wednesday 20 November 2013

Terengganu Negeri 1 1000 Pedoman

Terengganu Darul Iman
Negeri satu
Seribu pedoman

Rakyatnya mesra
Namun
Bila memandu tergesa-gesa

Negerinya manis
Namun
Hati-hati kata bicara mudah menghiris

Orangnya baik-baik
Namun
Barang tertinggal susah dijumpa balik

Biar apapun

Di negeri asing ini
Rupanya tertakdir seribu pengalaman

Di sini
Aku kenal sahabat yang hebat
Kenal kawan jadi lawan

Kenal teman sehati sejiwa
Akhirnya tidak bertegur sapa

Aku kenal kasih dan pedih
Kenal juga cinta derita

Aku lipat kemas kenangan itu
Tidak terbuka seribu purnama

Langkahku bermula di Besut
Telapakku di Marang sana
Aku terlena di Batu Rakit
Terbuai di Kemaman
Namun
Sedar di Pechah Rotan


Dari kota yang sedang membina nama
Aku pernah juga ke dusun orang asal mencari makna
Memahami makna matang dan dewasa

Semuanya aku lipat kemas
Tidak terbuka seribu purnama

Dalam giat hatiku meronta-ronta
Menebal rasa ingin menamatkan pengajian
Sebahagiannya basah dalam tangisan
Kerana diriku dihiris kerinduan.

Terengganu Darul Iman
Negeri satu
Seribu pedoman.


No comments:

Post a Comment