Sunday 24 November 2013

Ucapan Alu-aluan Sempena Majlis Perasmian Seminar Penyelidikan Tindakan IPG Kampus Dato' Razali Ismail 2013

Bismillah al Rahman al Rahim
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah subhanahuataala kerana dengan limpah ehsanNya, kita semua dapat berkumpul hari ini bagi sama-sama menyaksikan Majlis Perasmian Seminar Penyelidikan Tindakan, Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Ambilan 2010 Institut Pendidikan Guru Kampus Dato’ Razali Ismail, yang bakal dirasmikan oleh Yang Berbahagia Tuan Sulaiman Bin Wak, Rektor Institut Pendidikan Guru Malaysia, Kementerian Pendidikan Malaysia. Saya mewakili seluruh warga PISMP Semester 8 berasa sungguh berbesar hati atas kesudian Tuan Rektor menghadiri seminar sekaligus menjadi perasmi majlis yang penuh bermakna ini.

Yang Berbahagia Tuan Rektor, serta hadirin.

Seminar Penyelidikan Tindakan ini merupakan acara tahunan bagi setiap guru pelatih tahun akhir yang mengikuti program PISMP. Kami merupakan kumpulan ke empat yang bakal dikeluarkan IPG bagi menyambung tali perjuangan pendidikan negara. Buat makluman hadirin, seminar kali ini menyaksikan jumlah pembentang seramai 217 orang yang terdiri daripada 8 pengkhususan pendidikan iaitu Bahasa Melayu, Pendidikan Agama Islam, Matematik, Sains, Pemulihan, Pendidikan Khas, Kajian Sosial, dan Pendidikan Seni Visual. Sebanyak 217 penyelidikan tindakan bakal dibentang sebagai tuntutan akhir bagi penganugerahan Ijazah Sarjana Muda Perguruan di samping menjadi serampang yang mampu menambahbaik mutu pendidikan negara. Penyelidikan-penyelidikan yang dibuat oleh para guru pelatih ini melibatkan masalah seharian warga pendidik di sekolah, terutama dalam meningkatkan mutu akademik murid.

Warga dewan sekalian.

Umum mengetahui bahawa guru pelatih Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) telah mengikuti kursus latihan perguruan ini selama 66 bulan mengikuti 4 fasa program Bina Insan Guru, 4 fasa Pengalaman Berasaskan Sekolah (PBS) yang berjumlah 4 minggu, 3 fasa praktikum yang berjumlah 6 bulan, dan 1 bulan internship. Masa selama 66 bulan ini melengkapkan guru pelatih dengan pengetahuan pedagogi, komunikasi, pengurusan, kepimpinan, dan pembinaan imej keguruan. Melalui latihan-latihan ini, maka tidak syak lagi bahawa guru-guru keluaran IPG merupakan tonggak, dan memenuhi inspirasi pendidikan negara. Setiap pihak harus memberi sepenuh keyakinan kepada pihak IPG untuk terus berusaha, dan mengeluarkan guru-guru yang berkualiti selaras dengan kehendak Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025. Semakin cepat guru-guru keluaran IPG bertugas, semakin cerah peluang negara untuk mencapai taraf antarabangsa bagi pendidikan negara.

Penyelidikan tindakan yang dijadikan asas utama dalam penganugerahan Ijazah Sarjana Muda Perguruan merupakan langkah utama kerajaan dalam membentuk warga pendidik yang suka menyelidik, dan menambahbaik mutu pendidikan. Tanpa penyelidikan, banyak masalah akan terus terpendam tanpa penyelesaian. Budaya penyelidikan haruslah diteruskan oleh kita semua demi mencapai pendidikan bertaraf antarabangsa.

Hadirin sekalian.

Sebelum mengakhiri ucapan ini, saya mewakili seluruh jawatankuasa Seminar Penyelidikan Tindakan PISMP Ambilan 2010 IPG Kampus Dato’ Razali Ismail, ingin merakamkan jutaan terima kasih atas kesudian Yang Berbahagia Tuan Sulaiman Bin Wak, Rektor IPGM Kementerian Pendidikan Malaysia kerana telah sudi bertandang, dan merasmikan program kami. Sesungguhnya kehadiran Tuan menambahkan lagi semangat kami guru pelatih untuk terus berusaha demi memartabakan imej IPG di mata dunia. Saya juga ingin merakamkan ucapan tahniah kepada seluruh jawatankuasa Seminar Penyelidikan Tindakan PISMP Ambilan 2010 IPG Kampus Dato’ Razali Ismail, yang telah bertungkus lumus, siang dan malam demi menjayakan program ini. Sesungguhnya setiap apa yang kita lalui dalam proses menjayakan program ini, merupakan pengalaman berharga yang kita akan kenang selama-lamanya. Kepada semua rakan guru pelatih, saya mengucapkan Selamat Maju Jaya, dan buatlah yang terbaik.

Sekian, terima kasih. 

MOHD NURHAFIZU ADHA BIN SHAMDDIN
Pengerusi
Seminar Penyelidikan Tindakan PISMP
Institut Pendidikan Guru Kampus Dato' Razali Ismail 2013

No comments:

Post a Comment