Sunday 24 November 2013

Allahu Robbi (Allah Tuhanku)

Allah
mencintaiMu adalah impianku
impian yang dibina dengan perilaku
kadang-kadang bila dikuasai nafsu
diri tertipu dengan keindahan yang palsu
bertaubat sujud kepadaMu
memohon hati yang baru.

Allah
Telah aku kenali Islam ini
Bermula daripada jahil tidak mengerti
Bermula daripada gelap mata hati
Syukur dan puji pada Illahi
Hadiyah akhirnya menyapa diri
Aku sambut sejuta peri
Menggadaikan diri untuk agama sejati

Allah
Aku tahu diriMu Maha Mengerti
Mampu memahami gerak geri
Tahu apa yang terbuku di hati
Sarat terkandung memakan diri
Hanya padaMu Ya Robbi
Pada sujud di pagi hari
Air mata bergentayangan pada pipi
Mengenang ujian yang Dikau beri

Allah
Jika ini demikian suratan
Aku redha pada ketetapan
Jika dunia ini tiada kebahagiaan
Pada janjiMu aku bergantungan
Mengharap kebahagiaan dalam ribaan Tuhan
Itu harapan damba-dambaan.

Allah
hambaMu ini sering terlupa
bahawa dirinya pedagang cuma
datang dan pergi seadanya
tidak perlu berkejar pada dunia
kerana dunia akan hancur jua
yang kekal hanyalah akhirat dan syurga

Allah
Pada kasihMu aku berharap
Harapan ini jangan dibiar ranap
Pada redhaMu idam mengecap
ampunanMu pada setiap cakap
buat hambaMu yang cemerkap
lupa pada Tuan harapan kian lesap
moga hidayah kekal tersingkap
pada hati, jiwa, iman, dan sikap

No comments:

Post a Comment