Tuesday 17 December 2013

Manek Urai Di Hatiku

Entah dari mana asal namanya
Mungkin dari manik yang terurai
Atau pada lagendanya Puteri Mayang Mengurai
Atau juga pada mitos hujan manik
Apa pun
Nama Manek Urai tetap dalam ingatan

Sungguhpun kaki melangkah jauh
Meninggalkan rona desa yang biasa
Mencapai ibu kota yang dewasa
Setiap adanya masa terluang
Ingatan tidak pernah lupa
Akulah anak biasa
Dari desa biasa Manek Urai

Hinggap pada hijaunya pemandangan
Berlapis-lapis umpama rumputan pelangi
Menggamit sejuta memori:

Pada sungainya yang keruh di musim hujan
Di situlah aku mencari etak dan ara
Berenang-renang ke tepian
Tatkala balak tempat berpijak dihanyut air yang deras

Pada kebun tua sebelah padang di belakang rumah
Aku dihambat berlari ketakutan
Sehingga bersembunyi dalam enau tanjung
Di bawah pohon pauh kumbang
Kerana mencuri durian, sentul, dan rambai

Maka anak kecil itu dewasa
Membawa parut kerana kenakalan masa kecil
Kadang-kadang
Bila kaki disengat ngilu
Teringat kenangan mengail bersama saing
Jatuh di dalam denai
Ku ingat terseliuh
Patah rupanya

Manek Urai
Sungguhpun pada jasadmu yang kian berubah
Ada keisitimewaan yang tidak akan aku lupa
Bunyi bising kereta api menggegarkan gertak besi
Pada Pasir Yey yang menggamit memori
Pada pengkalan Mok Su Esoh yang sentiasa aku ingati
Pada balak di Tanjung Che dan Ayah Man
Pada kebun gemulah Ayah Soh
Pada kedai kayu Pok Man
Pokok ara di sebelahnya
Serta Mok Cik yang mengajar aku mengaji
Mok yang mengasuh dengan sabar
Semuanya akan aku kenang
Sungguhpun diri jauh di perantauan

Manek Urai
Dalam ingatan

Sentiasa 

No comments:

Post a Comment