Monday 9 December 2013

Bahagia Sebegini

Kita telah terpisah. Jarak telah menjadi penghalang sebarang pertemuan. Masa telah menjadi dinding yang mengikat kita berjauhan. Namun, saban waktu, dalam setiap helaan nafas, kata rindu diriku padamu tidak pernah putus.

Merindui umpama fitrah diri yang terbentuk daripada perkenalan kita yang singkat namun sungguh bermakna. Aku mengaku, telah jatuh cinta dengan sungguh kuat, sehingga tidak mampu bangkit daripadanya lagi. Entah bagaimana, aku sudah berada dalam muara cinta, di dalam sampan rindu yang dikau bina, dan kita pernah dayungnya bersama.

Tidak pernah aku merasai cinta yang sebegini dalam hayatku. Tidak pernah aku merindu dengan sebegini kuat. Dan, tidak pernah jua aku tidak kuat meluahkan cinta ini padamu. Kebahagiaan yang aku kecapi saban hari bukanlah kerana cinta yang dikau beri, namun kerana aku berasa sungguh indah dapat mencintaimu setiap hari.

Cinta yang aku tuang ke dalam dirimu, tidak akan pernah penuh. Kerana di dalam hatimu tiada bertempat untuk insan sepertiku. Aku mengerti, dan aku fahami bahawa telah tersemat di dalam dirimu cinta untuk insan yang lebih baik, lebih sempurna, lebih dikau sukai, dan kerana itu aku hanya mampu bersimpuh, dan terus mencintai dalam setiap helaan nafasku.

Bagaimana terbitnya cinta seutuh ini? Mungkin kerana perjalanan hidup aku telah dikau penuhi dengan semua kehendak yang aku cita-citakan. Kehendak yang tidak pernah tersimpang daripada jalan cinta pada Tuhan dan RasulNya. Dikau umpama telaga berisi air yang menghilangkan dahaga sang musafir. Dikau umpama dahan yang utuh menjadi tempat hinggap burung yang telah terbang jauh.

Wahai insan yang aku cintai. Semalam aku dihurung mak cik-mak cik ku yang bertanya, dan menyuakan aku pada insan yang sepatutnya aku kahwini. Namun, aku hanya senyum, membalas dengan canda bahawa aku tidak bersedia. Tetapi, sejujurnya aku boleh untuk menyayangi sesiapapun, mengerti sesiapapun, namun aku tidak punya kekuatan, kerana bagai rambut yang telah tersimpul mati, sebegitu kuat jua simpulan cintaku pada dirimu.


Aku di sini, akan selalu menunggu dirimu, sungguhpun bukan untuk memiliki dirimu. Cukuplah aku dapat menatap wajahmu, biarpun tidak akan pernah melelahkan rindu yang berlari di dalam urat nadiku. Aku akan tetap menanti, dan setia pada cinta untuk dirimu. Aku bahagia hidup begini. Bahagia dalam mimpi-mimpi yang indah segala. 

1 comment: