Saturday 7 December 2013

Gigihkah Sistem Pendidikan Negara Kita?

Siapa saya? Saya bukan siapa-siapa. Jawatan? Saya tak ada jawatan. Anugerah? Pun tak pernah dapat. Gelaran? Bakal allahyarham. Pengiktirafan? Pun tak ada juga. Tapi, kenapa saya nak awak baca tulisan ni? Sebab saya nak awak tahu apa yang saya; anak muda kosong yang tidak punya apa-apa; berfikir, dan pendapat saya. Memang awak akan tak setuju, atau mungkin juga awak setuju. Itu terserah pada awak, sebab saya dah beritahu awal-awal lagi bahawa saya bukanlah siapa-siapa.

Baik, saya ingin beri pendapat mengenai sistem pendidikan negara Malaysia. Saya ulang, saya ingin beri pendapat mengenai sistem pendidikan negara Malaysia. Negara mana? Negara Malaysia. Kepada yang masih belum “kenal Malaysia”; Malaysia merupakan negara kecil di benua Asia, spesifiknya Asia Tenggara. Jiran terdekat Malaysia adalah Brunei, Indonesia, Singapura, dan Thailand. Malaysia ada KLCC, ada Putrajaya, ada Tuan Guru Haji Nik Abdul Aziz, Tuan Guru Haji Salleh, Tun Dr. Mahathir, Siti Nurhaliza, Nicol David, Lee Chong Wei, dan Tony Fernandes. Kalau tak kenal juga, sila tanya pak cik Google.

Bila berbicara mengenai sistem, ia merupakan bicara yang terlalu luas. Kerana, sistem itu sendiri melambangkan perkaitan banyak perkara, kerumitan yang saling bersangkut paut, dan amat memeningkan. Jadi, saya kecilkan skop perbincangan sistem pendidikan, saya hanya akan beri pendapat kepada satu topik kecil, paling kecil, amat kecil, terlalu kecil, tapi paling penting. Apa itu? Saya ingin beri pendapat mengenai kurikulum pendidikan di Malaysia. Wah, kau siapa nak bagi pendapat? Mungkin anda terdetik sebegitu, jadi baca balik perenggan pertama tulisan ini.  (^^,)

Saya akui, kurikulum pendidikan Malaysia samada yang lama, baru, mahupun terbaharu sememangnya baik, dan boleh dipuji. Kehendak negara digarap jelas di dalamnya. Negara mahukan rakyatnya cemerlang bahasa Melayu, matematik, sains, bahasa Inggeris, Pendidikan Islam, Sejarah, Ekonomi Asas, Sains Rumah Tangga, dan puluhan lagi subjek yang malas saya senaraikan. Dahulu, pelajar boleh mengambil paling sedikit 6 subjek untuk SPM, dan tiada had maksima, kemudiannya tanpa sebab yang diketahui (mungkin saya jahil) subjek untuk SPM dihadkan kepada 10 sahaja. Jadi, tiada lagi berita gempar pelajar dapat 20 A, 19 A, 18 A, dan sebagainya. Sedihkan? Kehebatan pelajar Malaysia dalam mendalami puluhan subjek serentak kini tinggal sejarah sahaja.

Tapi, persoalan saya : sejauh mana kurikulum ini telah membawa kita? Oh ya, kita sudah ke angkasa. Ya, agak jauh. Berapa orang yang ke angkasa tu? 1000 orang? 100 orang? 10 orang? Hanya 1 orang sahaja kan? Baik, jadi kurikulum kita setelah 50 tahun mampu lahirkan SEORANG angkasawan. Baik, itu merupakan pencapaian yang patut dipuji, sebab ada sesetengah negara masih belum ada walau seorang pun angkasawan. Berapa kali angkasawan kita naik ke angkasa? 10 kali? 20 kali? Atau berapa? Anda cari sendiri, dan itulah apa yang kurikulum kita mampu beri setelah 50 tahun. Kepada yang sedang membaca (tahniah sebab anda masih sudi membaca!) adakah kurikulum yang kita pernah lalui, sedang lalui, bakal lalui menjadikan kita manusia yang gigih?

Kurikulum negara kita telah berjaya melahirkan bijak pandai, namun tidak sedikit juga yang terkandas, dan kita namakan mereka penganggur. Kadang kala mereka mengemis, tidak kurang yang menjadi kutu rayau, penjenayah, penagih dadah, dan penghuni penjara serta pusat serenti. Namun, adakah pernah kita ambil masa seketika, muhasabah seketika, dan menggelarkan mereka sebagai mangsa sistem pendidikan negara? Mereka merupakan mangsa ketempangan kurikulum yang terbina, mangsa kepincangan industri pendidikan, mangsa ketidaktelusan skala peperiksaan.

Kurikulum pendidikan merupakan nadi negara. Lebih penting daripada pertahanan negara. Lebih penting daripada kedaulatan seorang sultan. Lebih penting daripada parti politik. Lebih penting daripada keamanan, dan kekayaan. Kenapa? Tanpa pendidikan, pertahanan, kedaulatan, politik, dan keamanan tidak akan dihargai, lalu kita akan mencincang negara kita sendiri, kerana jahil, dan kebodohan. Kurikulum ibarat kepala seorang manusia. Kita boleh hidup tanpa kaki, tanpa tangan, tanpa hidung, namun bolehkah kita hidup tanpa kepala? (Saya maksudkan kepala yang terletaknya hidung, mulut, otak, mata, telinga, dan rambut, bukan kepala lutut, atau selainnya.)

Ada menteri suka merujuk Finland untuk pendidikan, namun saya suka merujuk Palestin. Sebuah negara bergolak yang mencari keamanan setelah sekian lama penjuru itu dicuri. Palestin tidak aman, namun bagaimana negara itu hidup? Bagaimana perkembangan ekonomi? Bagaimana dengan makan, minum, pakai, tempat tinggal? Kita sering melihat penduduknya dibunuh, berpuluh tahun lamanya, namun mereka bangkit, terus bangkit, tanpa sehari pun berkurang semangat kebangkitan mereka? Apa kekuatan mereka? Apa rahsia mereka? Jawapannya, pendidikan. Pendidikan negara mereka, pendidikan yang bukan sahaja memberi mereka pandai, namun memberi mereka kegigihan. Mereka hidup sehingga hari ini, mempertahankan al Aqsa bukan kerana mereka pandai, namun kerana mereka pandai, dan gigih.

Mari kita lihat negara kita. Negara yang kita sayang, cinta, sanjung, dan pertahankan. Soal saya, adakah kita merupakan isi negara yang gigih? Syarat utama gigih adalah kesanggupan untuk bersusah payah. Adakah kita masyarakat yang sebegitu? Adakah kita sanggup bersusah payah untuk negara kita? Adakah pendidikan negara kita berjaya melahirkan anak-anak Malaysia yang gigih? Persoalan ini sungguh berat, dan saya sendiri bergenang air mata ketika menulis bahagian ini. Saya tidak akan menulis berapa banyak Malaysia telah hilang, kerana saya sendiri tidak gigih. Saya tahu, namun saya tidak kuat. Namun, saya ingin soal anda semua, terutama golongan warga emas, KENAPA SAYA PERLUKAN PASPORT UNTUK KE SINGAPURA? Saya belajar dalam sejarah, Singapura merupakan sebahagian Malaysia, namun apa yang anda buat sehingga generasi baru ini kehilangan sebuah destinasi? Saya tinggalkan persoalan untuk anda jawab.

Adakah pendidikan negara mampu menjadikan kita rakyat Malaysia yang gigih? Ledakan teknologi sehingga kini terbukti menjadikan manusia lebih manja. Adakah kurikulum pendidikan negara kita sudah bersedia untuk mematahkan hujah teknologi memanjakan manusia? Adakah kurikulum ini mampu melahirkan 100 orang lagi angkasawan? Saya menulis, namun saya tidak punya jawapan untuk setiap persoalan itu. Melihat kemanjaan murid-murid di sekolah, arus teknologi yang melemaskan, dan hiburan masa kini, keupayaan kurikulum hari ini untuk melahirkan insan yang gigih seakan kabur. Kita mampu melahirkan manusia yang pandai, namun manusia yang gigih?

Cadangan saya : Agamawan, pemimpin, pendidik, belia, dan wakil masyarakat harus berada pada satu landasan, membina satu kesepakatan, membuat satu kesimpulan mengenai persoalan saya. Jika jawapan : kurikulum ini cukup untuk membina masyarakat yang gigih, maka teruskanlah kurikulum ini. Namun jika jawapan menyatakan sebaliknya, maka agamawan, pemimpin, pendidik, belia, dan wakil masyarakat harus bersedia, secara tulus, telus, tanpa dipengaruhi ideologi politik, melangkaui batas bangsa; membina semula landasan pendidikan negara. Kehidupan dunia ini bukan bermula dengan kepandaian, namun kegigihan. Kegigihan itulah yang membuatkan kita hari ini menggelarkan diri kita moden.


Tulisan ini merupakan luahan hati saya. Luahan pemikiran, penaakulan, pemerhatian, dan pembacaan. Saya tahu, terlalu banyak kesilapan di dalamnya. Maka saya mohon kemaafan, dan keredhaan. Saya tidak paksa anda untuk bersetuju dengan pendapat ini, kerana memang sifatnya pendapat itu tidak semuanya tepat. Saya ucapkan jutaan terima kasih kepada anda yang sudi membaca sehingga ke perenggan akhir tulisan ini, anda merupakan penyanjung pendidikan negara, dan anda ambil berat tentang pendidikan negara. Akhirnya, saya sekali lagi memohon kemaafan seandainya tulisan ini ada menyentuh peribadi, dan isu yang tidak menyelesakan. 

No comments:

Post a Comment